El Blog

Calendario

<<   August 2017    
SMTWTFS
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   

Categorías

Archivos

Sindicación

Enllaços

Teatre Negre i les altres arts

Alojado en
ZoomBlog

tècnica llum negra

Trucs amb la llum negra

Por radesco - February 22nd, 2006, 18:41, Categoría: tècnica llum negra

  •  Tot el que no volem que veja el públic ha d'estar cobert amb tela negra o pintat de negre. A la sala ha d'haver-hi foscor absoluta.
  •  Els objectes o ninos que s'hagen de manipular hauran de tindre una agafadora, o part de la seua estructura, de color negre, per a poder agafar-los sense que ho note el públic.
  • Hi ha colors que es reflectixen més que altres, per exemple el groc es veu més que el blau. Açò cal tindre-ho en compte per a poder destacar un element sobre els altres.
  • Al finalitzar una escena o una acció determinada el més efectiu és una apagada ràpida per a ocultar els elements que actuaven.
  • Quan hi ha dos personatges que parlen o canten en escena, s'ha de moure només el que parla o canta, i l'altre quedarà immòbil. D'aquesta manera el públic podrà identificar bé a un i a un altre.
  • Els elements o persones no han de tapar-se uns a altres, pel que hi ha que evitar els encreuaments i coordinar molt bé els moviments.
  • ... afegeix els teus comentaris.

Càmera negra

Por radesco - February 22nd, 2006, 18:33, Categoría: tècnica llum negra

Els materials que necessiteu per instalar al vostre centre o teatre escolar la càmera negra són pocs i molt econòmics. En principi haureu de pintar o enfosquir amb teles o paper negre l'espai on es presentaran les escenes de llum negra. Compte!!! Tot l'espai vol dir tot. És a dir, el terra i el sostre també. Així obtindreu el que es coneix com a "Càmera negra". A més per a aconseguir els efectes desitjats necessitareu també aquests materials:

- Tub de llum negra. Suport per a tub amb reactància ràpida, cable i endoll.  El tub ha d'ocultar-se al públic, ja siga amb teles grosses o amb suports de fusta. La quantitat depén de l'espai escènic a utilitzar. Generalment entre dos o quatre abasten.

- Pintura fluorescent a l'aigua. Colors bàsics: blanc, groc, blau i roig. Opcionals: verd i taronja. Pintura negra mat a l'aigua, per a tot el que desitgem ocultar.

- Paper u objectes fluorescents.

- Teles: les que millor reflectixen són el cotó i la llana en colors clars. Poden haver-hi altres, però és necessari fer proves prèvies, el mateix que amb altres materials (suro blanc, acrílics, etc). Teles negres per a tot el que desitgem ocultar, (mitges elàstiques i altres de to mat). El vellut és el que menys es veu.

 - Paper u objectes flurescents.

- Vestuari negre, amb guant i caputxa. Incloure calçat si s'està enfront del públic.

La tècnica

Por radesco - February 22nd, 2006, 18:30, Categoría: tècnica llum negra

El teatre negre és:

* El moviment d'objectes plàstics i corporals inspirats per la música i la paraula.

* Portador de certes idees. L'acció està destinada a impressionar a l'espectador i a provocar la seua pròpia fantasia: mescla d'alegria grotesca i tristor/comèdia i ironia.

"Per tant, no es tracta de la imitació destinada a reproduir una realitat perfecta i determinada, ni la fotografia d'un fet o una acció realitzada. Es tracta, més prompte, d'una provocació intel·lectual i sentimental que té com a meta entusiasmar i crear una cridada la facultat perceptible de l'espectador per a fer-li passar del seu estat de passivitat al d'activitat creativa col·lectiva. El seu món és el de: la poesia, la màgia, el color, el moviment i la música. Els actors treballen sense pronunciar paraules (o molt poques), oferint-se un constant manejos de llums per a destacar cossos i imatges". Tot així és: estabilització de moviments, ritme o música. La tasca escènica dels actors s'ha d'organitzar com una coreografia, a la que el públic està alié, però que serà la que harmonitze tot l'espectacle

  

Com es produeix?

Utilitzant bombetes o tubs (tipus fluorescent) de llum negra.

A conseqüencia del seu impol·lut negre que absorbix les radiacions visibles, les làmpades de llum negra irradien ultravioletes de llarg recorregut d'ona (situats en un espectre prop de 365 nanòmetres) ja fora de l'espectre visible.

Certes substàncies, quan estan subjectes a les radiacions com a rajos UV, emeten una fluorescència visible, les quals permetran fer sorgir, en un escenari totalment fosc, objectes fets o pintats amb materials fluorescents, manipulats per actors/ manipuladors  que, pel fet d'estar totalment vestits de negre, es tornaran invisibles.

A partir d'ací  la nostra imaginació podrà volar i preparar-nos per a un llarg viatge on tot pot succeir: aparicions, desaparicions, moviments estranys d'objectes, de formes, de ninos, i de persones mateix.

 

QUÈ ÉS EL TEATRE NEGRE?

Por radesco - February 22nd, 2006, 18:22, Categoría: tècnica llum negra

El principi del teatre negre es basa en l'engany òptic de l'anomenada càmera negra, produït per la imperfecció de la vista humana; resulta difícil discernir el negre sobre el fons negre. L'aplicació del truc mateix és senzilla: un actor vestit de negre, amb el fons negre a les esquenes, resulta invisible per a l'espectador. Els objectes i les bambolines manejades pels actors en vestuaris negres adquirixen davant dels seus ulls la capacitat de moure's per si sols. Les coses inertes passen a ser agents actius de l'argument dramàtic fins a tal punt que el seu paper és tant o més important que el dels actors "vius".

Un poc d'història

El Teatre Negre a Txecoslovàquia el va fundar JIRÍ SRNEC (1931) actor i mim especialista en titelles de la Facultat de Teatre. Era gravador, va estudiar al conservatori de música i a l'Acadèmia d'Art Musical de Praga.

En 1960 va estrenar el seu primer espectacle I després. És el fundador, director artístic, escenògraf, autor dels llibrets (des de 1963 junt amb l'actor principal Kratochvil) i també autor de la música del teatre Negre de Praga. Segons les seues paraules: "El teatre negre no es basa només en els seus trucs ni en la seua intenció de sorprendre a l'espectador, perquè açò només és un mitjà per a comunicar les sensacions i els valors."

Zdenek Stoces, director de "El Teatre Negre "Lumeco" de Praga" és qui introdueïx a la càmera negra un efecte anomenat la "persona blanca" que apareix a l'escenari del teatre negre i connecta el món màgic dels espectadors.

Durant l'obra el mim que representa " a la persona blanca" interactúa amb el públic, sobretot amb els infants. El màgic del teatre negre és l'ús de la càmera negra darrere aquesta "persona blanca" qui porta la batuta de la història, així objectes Qualsevol es poden moure donant una visió il·lusionista que floten en l'aire i l'espectador no veu el truc, d'igual manera els jocs d'il·luminació amb la llum negra destaquen els objectes i "esborren" a l'actor que els mou darrere, és a dir "no hi ha ningú", l'objecte es mou com per art de màgia però la persona és present.

Cap mencionar que aquest Teatre Negre "Lumeco" de Praga segons pareix no és el mateix que s'havia presentat en ocasions anteriors, ja que el fundador i director artístic del Teatre Negre de Praga -sense Lumeco- és Jiri Srnec, va ser ell qui en una nova i creadora aplicació d'un simple truc, anomenat gabinet negre va desenrotllar aquest tipus d'espectacle.

La forma primitiva d'aquest principi es coneixia ja en la Xina antiga, i més tard va ser aplicada durant els espectacles dels mags. Va ser aprofitat parcialment en la cinematografia per Mélies, així com en l'art teatral per Stanislavski.

Per a Jiri Srnec mestre de Zdenek Stoces l'efecte del truc no era una finalitat, sinó un instrument per a aconseguir una metàfora escènica i mímica, realitzada per un moviment organitzat musicalment a través del moviment dels objectes i dels actors. Finalment, va ser en Edinburgo l'any 1.962 quan aquest espectacle va ser rebut en la família d'art dramàtic.

El teatre negre com a técnica d’expressió

Por radesco - February 22nd, 2006, 17:59, Categoría: tècnica llum negra

            “És màgia,  il.lusió. Destaquen els objectes i “esborren” a l’actor. És l’art de la fantasia, llum i color,  en un escenari ple de foscor.”

                                    Rafa Desco

Tota activitat artística té una base tècnica, i com major siga el domini d"aquesta, millors seran els resultats. La técnica és, bàsicament el domini de les eines i els materials que s"han d"utilitzar. En el cas del teatre negre abans d'iniciar-nos en ella, cal treballar amb l"eina de l"actor, el seu propi cos. Per poder-lo utilitzar, traient-ne el màxim partit, primer l"ha de conèixer. N"ha d"haver explorat totes les possibilitats, tots els recursos. Ha de saber que els seus músculs poden moure"s  amb més o menys tensió, que la seua respiració varia en funció de les coses que li passen, que la seua veu es mou en un determinat registre, que en pot alterar el timbre o el ritme, etc. És a partir d"aquest coneixement  que l"actor i el nostre alumnat del taller de dramatització pot exercitar-se en el domini dels seus recursos i aprendre a utilitzar-los escollint-ne els adequats a cada personatge i a cada situació dramática que interpreta. És a dir utilitza el seu cos per expresar idees,situacions i sentiments.

Busquem la claretat: un gest, un moviment o una inflexió de la veu han de ser precisos, concrets, per tal que l"espectador puga descodificar el missatge. Es tracta, doncs, d"un treball psicomotor globalitzador, és la persona sencera la que entra en joc, que busca el coneixement d"un mateix, l"autodomini i l"equilibri personal.

Blog alojado en ZoomBlog.com